Przedszkole Samorządowe nr 4 im. Jana Brzechwy w Zelowie

"„MY WIEMY, CO JEMY”"

Cel projektu

Celem projektu jest promowanie pozytywnych, proekologicznych zachowań, ukazanie możliwości wykorzystania ogrodu do działań sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dziecka, przybliżanie dziecku świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska. Kształtowanie umiejętności rozróżniania, wskazywania i nazywania wybranych gatunków roślin na podstawie liści, kwiatów, owoców i za pomocą zmysłów: wzrok, smak, słuch, dotyk, węch. Poznanie niektórych owadów odwiedzających grządki w naszym ogrodzie. Propagowanie zdrowego stylu życia. Nabywanie przez dzieci umiejętności dbania o zdrowie własne i innych. Zdobywanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania, możliwości wyhodowania zdrowych warzyw i ziół w przedszkolnym ogrodzie. Poznanie szkodliwości niezdrowych przekąsek i napojów zawierających niezdrowe składniki i nadmiar ilości cukru. Ale przede wszystkim ma na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej przedszkolaków poprzez obserwację, działanie i odkrywanie.

LICZBA GŁOSÓW: 1780

Szczegółowy opis projektu

Nasze przedszkole od dawna realizuje treści z zakresu edukacji ekologicznej kształtując u dzieci prawidłowe postawy wobec środowiska. Obserwując przez lata poczynania wychowanków zauważyłam, że przekazywanie treści przyrodniczych tylko za pomocą „suchej” wiedzy książkowej, obrazków i ilustracji jest dla nich mało ciekawe, a wiedza zdobyta tą drogą – ulotna i nietrwała. Bardziej atrakcyjne i interesujące dla dzieci są zajęcia w plenerze, które posiadają większe walory edukacyjne. Dzieci najlepiej poznają przyrodę poprzez własne działania i eksperymentowanie, a samodzielnie odkrywając tajniki przyrody gromadzą nowe doświadczenia. Wiedza zdobyta w ten sposób jest pełniejsza i trwalsza. Dla prawidłowej i efektywnej realizacji Projektu szczególnie ważne będzie szerokie stosowanie metod aktywizujących przy jednoczesnym ograniczaniu do minimum metod podających. Proponuję zatem wykorzystanie w pracy z dziećmi metod: aktywizujących - odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie, działanie, samodzielnych doświadczeń; poglądowych - obserwacji i pokazu; słownych - rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje. Formy pracy: wycieczki i spacery do różnych ekosystemów oraz zapewnienie dzieciom możliwości działania w małych grupach, zbiorowo i indywidualnie w zależności od potrzeb. 1. Zajęcie dydaktyczne wprowadzające do tematyki Projektu przeprowadzone w oparciu o Makatkę „Pory roku w ogrodzie” i własne doświadczenia dzieci. 2. Pierwsza wyprawa do ogrodu przedszkolnego - szukanie pierwszych oznak zbliżającej się wiosny, obserwacja roślin i przygotowanie przedszkolnego ogródka do pierwszych prac porządkowych. 3. Wydzielając w ogrodzie małą grządkę damy dzieciom szansę na sadzenie, sianie, zbieranie plonów, obserwację wzrostu posianych roślin i owadów tam „zaglądających”. Grządka powiększona będzie o mini sad z krzewami owocowymi np. porzeczki, borówki i podzielona na trzy części - dla każdej grupy wiekowej. Grządka małego ogrodnika będzie skrojona na miarę jego możliwości, a więc na tyle szeroka, aby dziecko swobodnie sięgnęło rączką jej środka. Dzieci chętnie pomogą też przy grabieniu grządek – nauczą się w ten sposób wykonywać samodzielnie proste prace ogrodowe. 4. Wydzielając w ogrodzie małą grządkę damy dzieciom szansę na sadzenie, sianie, zbieranie plonów, obserwację wzrostu posianych roślin i owadów tam „zaglądających”. Grządka powiększona będzie o mini sad z krzewami owocowymi np. porzeczki, borówki i podzielona na trzy części - dla każdej grupy wiekowej. Grządka małego ogrodnika będzie skrojona na miarę jego możliwości, a więc na tyle szeroka, aby dziecko swobodnie sięgnęło rączką jej środka. Dzieci chętnie pomogą też przy grabieniu grządek – nauczą się w ten sposób wykonywać samodzielnie proste prace ogrodowe. 5. Gleba i jej właściwości – zabawy badawcze w przedszkolnym Laboratorium pod Chmurką. Porównywanie próbek gleb pobranych z różnych miejsc (piasek, glina, ziemia próchnicza, torf) przez dotykanie, oglądanie przez lupę i pod mikroskopem. 6. „Zakładamy zielony ogródek - poznajemy zioła i przyprawy” -pod takim właśnie hasłem na początku marca grupa średniaków na zajęciach dydaktycznych pozna wybrane gatunki ziół i przypraw wykorzystywanych w kuchni. Wycieczka do sklepu ogrodniczego, w którym zakupimy nasiona ziół (mięta, bazylia, oregano, tymianek), kwiatów (maciejka, nasturcja, stokrotki, niezapominajki, krokusy, śnieżyczki), warzyw (fasolka, rzodkiewka, pomidorki koktajlowe i szczypiorek), ziemię i pojemniki do nasadzeń. Organizując w sali specjalny kącik dzieci będą miały okazję wszystko obserwować, wąchać , a nawet ...smakować. Sadząc zioła należy pamiętać o zapewnieniu im światła, wilgoci i odpowiedniej temperatury. A po wykiełkowaniu i nadejściu cieplejszych dni przepikować je na działkę przedszkolną. Dzieci wykonają co kilka dni zdjęcie uprawy. Na koniec porównają wzrost roślin. 7. Wykonanie makiety „ Mini szklarni”, w której znajdą się warzywa wykonane z plasteliny posadzone na grządkach. Konkurs skierowany będzie do dzieci z trzech grup przedszkolnych. Prace zostaną wyeksponowane w holu przedszkola i będą cieszyły oczy wszystkich osób nas odwiedzających. 8. Aby mały ogrodnik nie zniechęcił się do pierwszych zasiewów, wybierzemy „pewniaki”, czyli roślinki, które na pewno wykiełkują i będą rosły nawet w niesprzyjających warunkach, takich jak zbyt obfite podlewanie czy okresowa „susza”, stałe okopywanie, przydeptywanie, itp. Doskonała do tego jest fasolka, rzodkiewka i szczypiorek. Posiłki z wyhodowanymi samodzielnie warzywami z pewnością będą zjadanie z apetytem. 9. Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego w Podlesiu; zapoznanie z warunkami jakie należy spełnić prowadząc ekologiczne uprawy, ze znajdującymi się w nim warzywami i owocami. Walory zdrowotne takich warzyw i owoców podstawą zdrowego stylu życia i dbałości o nasze zdrowie. Wyeliminowanie w takich uprawach nawozów sztucznych. 10. „Poznaj Stachu po dotyku, smaku i zapachu”: dzieci rozpoznają warzywa i owoce przy pomocy różnych zmysłów; podają ich cechy - wielkość, faktura, stopień twardości, zapach, smak. Na koniec odgadują, co to za owoc lub warzywo. 11. „Kolorowe kanapki” - wykonanie w grupach zdrowych, kolorowych kanapek z wykorzystaniem zbiorów z przedszkolnej grządki. 12. GRY: „Wiesz, co jesz?” - gra planszowa. Aby być zdrowym być, trzeba się prawidłowo odżywiać. „Wiesz, co jesz?” to doskonała recepta na zdrowie, a przy tym emocjonująca i wesoła zabawa dla dzieci i dorosłych. Podczas rozgrywki należy skompletować pięć kart z posiłkami. Wygra ten z graczy, który zdobędzie najwięcej punktów, a jego dania okażą się najbardziej wartościowe. „Sygnalizator - zdrowe odżywianie”. Gra w skojarzenia, która składa się z kart przedstawiających podstawowe artykuły spożywcze powiązane kolorami sygnalizacji świetlnej. Kolory pomagają określić jak często powinno się spożywać dane pokarmy (zielony: często/ żółty: czasami/ czerwony: od czasu do czasu). Gra edukacyjna, pomaga dzieciom w zrozumieniu problemów żywnościowych i rozpoznawaniu co jest dla organizmu zdrowe, a co nie. „Kolory - owoce i warzywa”. Zadaniem dziecka jest dopasowanie elementów z obrazkami owoców do odpowiedniego koloru. Plansza wykonana z drewna. Pomoc uczy rozpoznawania kolorów, koncentracji, umożliwia poszerzanie słownictwa. 13. „Coś na ząb”. Dzieci z grupy Biedronki przygotują sałatę z pomidorami, ogórkiem i świeżymi ziołami: oregano, tymianek, bazylia i szczypiorek wyhodowanymi we własnym ogródku. 14. Edukacyjne puzzle warstwowe - truskawka, marchew, dynia. Puzzle ze sklejki lakierowanej pokazują krok po kroku procesy dojrzewania roślin. • 30 elem. 15. Święto Polskiej Niezapominajki. Celem spotkania będzie rozwijanie u dzieci zainteresowania środowiskiem przyrodniczym, zwrócenie uwagi na piękno najbliższego otoczenia, wdrażanie do aktywnych form wypoczynku na łonie natury oraz integracja dzieci w trakcie wspólnej zabawy. Do wspólnej zabawy zaprosimy dzieci z zaprzyjaźnionego przedszkola z Bełchatowa (grupa około 50 dzieci), dla których przygotujemy: występ - bajkę „Żyj zdrowo” w wykonaniu najstarszej grupy; olimpiadę sportową „Dobre rady na złe odpady”, podczas której uczestnicy wykonywać będą sprawnościowe zadania z wykorzystaniem tworzywa przyrodniczego i surowców wtórnych, a za wykonanie otrzymają medale przedstawiające niezapominajkę. Ostatnim punktem spotkania będzie wspólne sadzenie niezapominajek w ogrodzie przedszkolnym. 16. Warsztaty „Fascynujący świat pszczół”-spotkanie z Mistrzem Pszczelarstwa A. Rębaczem z Męciny Małej z Pasieki „Boża Iskierka”. w ofercie; prezentacja uli, poznanie zwyczajów pszczół, degustacja miodów, wyrób świeczki z wosku. 17. Zorganizowanie „Ogrodu dla Owadów” - by owady pojawiły się na stałe w naszym ogrodzie i zapylały większość roślin, musimy zapewnić im odpowiednie warunki bytowe. Dlatego w zacisznym, osłoniętym od wiatru miejscu ustawimy Domek dla owadów. Nasz ogród stanie się w ten sposób enklawą zasiedloną przez pożyteczne owady, które pomogą nam zwalczać szkodniki atakujące rośliny w ogrodzie. „Gdzie schowały się małe pszczółki” - zapoznanie dzieci z pożytecznymi owadami, które pomogą zwalczyć szkodniki atakujące rośliny w ogrodzie. 18. „Biedroneczki są w kropeczki” - 1) Policz kropki biedronki - obserwowanie biedronek, przezwyciężanie lęku, uprzedzeń i niechęci do owadów; 2) Bezpieczny transport dla biedronki - pokazanie w jaki sposób można wziąć biedronkę na liść i przenieść ją w bezpieczne i wygodne miejsce; 3). Biedroneczko leć do nieba - zabawa bieżna – naśladowanie latających biedronek 19. Na grządce nie zabraknie kwiatków. Dla młodego ogrodnika świetnie nadaje się maciejka, nasturcja, stokrotki, niezapominajki, krokusy, śnieżyczki. Siejąc i sadząc rośliny jednoroczne, dwuletnie i byliny dziecko pozna różne wymagania i „obyczaje” roślin. Jak już wspominałam przy ziołach, w ogrodzie nie zabraknie oznaczeń poszczególnych roślin tabliczkami- metryczkami. Prace zostaną wykonane przez pracowników przedszkola, chętnych rodziców oraz dzieci. 20. Rodzinny Konkurs Fotograficzny „Mój ogród - mój azyl”. Udział biorą chętne dzieci z rodzicami, nagrodą będzie wystawa w Bibliotece Publicznej MiG Zelów. Rodzice podpisują zgodę na eksponowanie zdjęć dla osób odwiedzających bibliotekę. 21. Zebranie kwiatów lawendy i innych znajdujących się na naszych grządkach; samodzielne zrobienie pięknych bukiecików dla mam z okazji Dnia Matki. 22. „Ogólnopolskie Święto Truskawki”- sadzenie truskawek w specjalnie przygotowanych butelkach wspólnie z chętnymi rodzicami, wyznaczenie dziecięcych dyżurów do podlewania i prowadzenia „kroniki” obrazkowej dokumentującej ich wzrost. Zachęcanie rodziców do wspólnego świętowania podczas Dni Truskawki w sąsiedniej gminie Buczek - rozdawanie folderów reklamowych pozyskanych w UG Buczek. Wspólne wykonywanie z dziećmi koktajlu truskawkowego i degustacja podczas Dni Rodzinnych w przedszkolu. Nasz przedszkolny mały ogródek wymagać będzie wiele pracy i pielęgnacji, ale jeśli zadbamy o odpowiednie detale, aranżacja ogrodu będzie nas cieszyć przez długie lata z korzyścią przede wszystkim dla naszych wychowanków. Samodzielne odkrywanie świata to największa radość dla dziecka, a my – chcemy go w tym wspierać i podawać wskazówki.

Organizatorzy: